Bosan dengan sakit, semangat untuk sihat !




PERSONAL LIFE



Sebelum ni saya selalu mengalami masalah kesihatan yang berlarutan terutama sekali sakit migran, panas dalam, lenguh badan dan sakit thyriod ( saya ada penyakit hyperthyriod sejak umur 16 tahun). Lagi, yang paling teruk, saya ada habit yang tak baik iaitu saya teda selera makan dalam satu hari . Kadang2 saya pandai terlupa nak makan. Terukkan.. bila tengah sibuk nak buat kerja, saya masih rasa tak ada selera makan. Itu yang buat badan saya tak sihat dan kurus sangat. Muka saya pun ikut tak sihat.kusam dan kering.


Oleh kerana saya betul2 bosan dah nak rasa semua pengalaman sakit2 ni, saya pun mula buat plan nak ubah cara kehidupan saya untuk jadi sihat selalu~


Antara benda yang saya cuba nak jadikan habit ialah workout! ( baru nak fikir buat mcm ni..huhuhu)



Saya buat benda ni start tahun lepas lagi. ( kalau tak silap, bulan 10 ) mula2 buat memang payah sangat nak amalkan. Salah satunya, malas..hahaha.. ini normallahkan.. kedua, bila workout cepat rasa penat. (Penat ke malas..hehehe) Tapi saya tetap struggle nak berubah dan cuba konsistenkan diri nak buat workout yang ringan2 dulu.. Biasanya saya buat workout ni kat umah je.. guna aplikasi atau youtube sebagai panduan. Belum lagi nak g gym ( dulu2 pernah try sekali je..hehe)


Hingga sekarang saya masih amalkan.. allahamdullilah saya nampak ada juga banyak perubahan. Saya jarang dah rasa sakit2 macam dulu. Makan pun naik selera dah , cuma saya ni masih tak pandai gemuk2. Huhuhu. Tapi so far okaylah. Tak juga terlalu kurus mcm lidi.. Tengok wajah saya pun memang ada perubahan. Dulu kusam, kering, sekarang ada berseri2 da skit hehehe.  ( tapi still mata panda susah nak hilang.uhuk~)


So alkisah baru2 ni, perasaan nak workout tu tetiba rasa down. Saya kurang amalkan workout sebab terlalu layan sangat dengan kerja yang stress ( n malas..adeh~)


Saya risau~! Nanti sakit lagi macam dulu. Tak mahu.! Saya tak mahu~! saya ni makin bosan dah nak p hospital balik2  ( dah berapa tahun, saya tak pergi jumpa appointment doktor pasal thyriod..huhuhu..)


So saya cuba dan cuba lagi buat plan.. bila dapat duit, saya trus beli kasut dan seluar workout supaya saya makin bersemangat nak workout. (Kononnya semangat.. )







Tapi allahamdullilah, bila dah beli barang ni, saya terus pergi cuba berjogging kat luar pula.

Apa2pun, saya kena atur plan lagi. Masa yang sesuai nak bersenam. Inshaallah, perlahan2 nak beli barangan workout yang basic yang lain..

Share:

40 comments

  1. Kalau duduk terperuk kat rumah je boleh datang sakit, workout dah bagus dah tu, badan sihat muka pun sihat... jangan berhenti workout dan makan makanan yang bagus untuk kekalkan kesihatan tu ya... teruskan menulis... seronok baca...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, kat rumah pun boleh sakit apalagi kalo kat luar rumah... Terima kasih .. Inshallah akan cuba amalkan selalu.. :)

      Delete
  2. tahniah adik, ada kesedaran untuk healthy life style. 👏👏👏

    tak semua orang muda ada kesedaran nak sihat ni. bila dah tua, dah datang macam2 penyakit, baru regret tak amalkan cara hidup sihat. mungkin time tu dah agak terlewat bila penyakit2 pun dah ada komplikasi teruk2.

    cegah sebelum kena.
    cegah sebelum lebih parah.
    itulah yg terbaik.

    teruskan dik! 😊💪

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak ^^ Dah rasa balik2 sakit kak, tu la pasal struggle sangat nak cuba buat step perlahan2 nak sihat. Susahlah kan kalau nak buat kerja asyik datang sakit yang sama je...hhuhu. Dah muda2 mcm ni asyik sakit apalagi t tuakan.. Betul sis kata, biar cegah awal2, biarlah penat dulu rasa berworkout, tapi berbaloi tu kesihatan berpanjangan.. amin~

      Delete
  3. Semangat kena kuat utk lawan sikap2 negatif tu.
    Semuga sentiasa sihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha iya betul tu.. semangat dah ada tapi kadang2 sifat negatif mcm malas tu yg mmg susah nak bendung... Anyway thanks :)

      Delete
  4. Hi Awak, tak sangka persamaan kita, hyperthyroidism tu.

    Mai bukan tak mau senaman, belum start lagi jantung laju macam nak pecah dada. Hahaha. Kalau paksa boleh muntah juga. Adoi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh, awak pun ada hyperthyroidism? samalah ni kan. awak masih ada ambil ubat kat hospital ka? kalau org yg da disahkan ada pnyakit mcm ni, mesti perlu bgantung dengan hospital. Tak kira uji darah normal atau tak. Tapi saya..hahahah tak suka p hospital. doktor ada pesan, makan makanan yg sihat, jaga stress,dan jgn terlalu buat kerja berat. Tak apalah mai, asal jaga pemakanan pun dah okay. thyriod mmg mcm tu, cepat berdebar2,efek kat jantung

      Delete
    2. Sportingnya dr awak, mai pernah kena syarahan & amaran keras sebab skip ubat dulu T_T. Apa yg awak buat juga untuk atasi sakit ni?

      Ubatan semulajadi?

      Delete
    3. Doktor sporting? Sporting apanya.huhuh Saya pun da kena marah da.. pernah skali dia kata " awak ingat ujian darah awak normal, awak sihat sepenuhnya? Kamu masih perlu rawatan." Kena bebel dgn muka masam..aduh~ saya tunduk2 je lah.. tapi sebab asyik kerja dulu, tak terpergi da hospital. So start situ saya jaga pantang je la mai. Jgn terlalu banyak buat keja berat ( tp skg pun stress2 juga) minum air banyak, makan sayur banyak2, bersenam. Tak da makan ubat semula jadi.. tapi saya aamalkan minum air detox buahan2an buatan sendiri.. mcm tu je la. so far, leher tak membengkak besar. Biarlah mai terus ambil ja ubatan kat hospital, yang penting mai ada buat pantang larang. risiko juga kalau ikut macam saya ni. degil nak g hospital da..

      Delete
  5. Saya haritu konon nak workout laa jugak. Dua hari je buat, lepastu dah jadi kenangan. Huhu

    Semoga awak dan saya sentiasa bersemangat okey. No malas2. Jaga kesihatan ye. Saya makan banyak je tapi tiap2 hari. Selalu lapar. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. i feel u girl.. as beginner pernah perangai mcm ni kat saya. Tak apa, kita cuba usaha lagi..inshallah tetap maintainkan workout untuk sihat. Amin~Seronoknya mcm tu.. hari2 ada mood nak makan. saya pula ntah selera tak naik. tapi kalo nampak kfc, cepat pula XD

      Delete
  6. Teruskan semangat untuk terus bersukan Kak ana doakan semoga awak di beri kesihatan yang terbaik. InsyaAllah 😘

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak ana.. akak pun semoga sihat selalu..amin~! :)

      Delete
  7. jaga kesihatan elok2 dik. cantik kasut tuu.

    ReplyDelete
  8. Saya pun sekarang selalu sakit sakit. Tapi still takda kesedaran nak work out huhu. Nice shoe btw

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak apa... sekurangnya awak tahu nak handle sakit2 tu dengan cara lain. boleh juga asal jaga pemakanan pun dah cukup... anyway thanks :)

      Delete
  9. huhu dh lama tak workout ni..badan pun dh lemau...waaaa...nak kena workout balik ni tapi ishh byk pulak alasan itu ini...hadoii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya faham perasaan tu... Memang ada ja alasan bila nak workout. Huhuhu.. Tapi try yang basic2 lu la kak. Asal ada badan bergerak. Bila da stabil, baru upgradekan lagi. Hehehe

      Delete
  10. Good luck rocky. Semoga berjaya untuk menjalani gaya hidup yang sihat. InshaAllah, lawan segala rasa malas tu. Semoga dipermudahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin syed.. Moga saya dapat tetap stabil nak workout.. Payah juga kalau nak konsistenkan.huhuh

      Delete
  11. bulan ni pun saya akan start workout. harap2 mood workout tak selalu kelaut lah. kalau tak sampai bila pun mmg malas. plus kita sama sebab saya pun ada migrain. kalau migrain tu aduhai nak buat apa pun tak dapat. phew.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann.. Itu yg masalah mood pandai hilang2 line. Kejap nak semangat workout, lepas tu hilang ntah kemana. Apa2pun, Aminn.. Semoga kita sama2 dpt workout beterusan

      Delete
  12. setiap apa yang kita nak lakukan kena ada perancangan yang sebaiknya. jom kita ubah gaya hidup yang lebih sihat. stay strong don't malas-malas..penat cuma alasan je kan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks u azhaizah.. Semangatt itu yang saya mahu..inshallah tak mahu malas2. sama2 kita usaha ubah kehidupan yang sihat :D

      Delete
  13. Hee. betul workout banyak manfaat nya. tak semestinya nak tunggu gmuk baru pergi workout. kadang badan kuruih pun kena workout sbb nak maintain kesihatan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah kan, tak semestinya.. nanti kalau tak jaga kesihatan, tak dapat work out, tak pasal2 keluar sakit lain. dah lah macam tu, badan pun ikut membesar. so better cegah awal2.

      Delete
  14. majulah sukan utk negara, yeahhh! eh eh, majulah sukan utk diri sendiri �� kalau semangat nak workout tu kuat, malas dapat diketepikan �� moga kita semua diberi kesihatan yang baik, ameeen ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe ada bunyi semangat patriotik juga tapi yess maju diri sendiri, semua kehidupan berjalan dengan baik... amin:D

      Delete
    2. ameeen 😁 nmpk mcm tinggi je semangat patriotik sy tu 😏

      Delete
  15. Terbaik.. Teruskan dengan bersenam, bersenam ni banyak kebaikan. Cuma itu la, faham juga kadang2 malas tu pandai datang tanpa diduga. Kena konsisten.

    Tapi jangan pernah pandang rendah dengan kosistensi. Bayangkan anda buat senaman hanya 10 minit setiap hari.

    Seminggu : 70 minit
    Sebulan : 280 minit
    2 bulan : 560 minit
    6 bulan : 1680 minit
    Setahun : ???

    Banyak tak? Ini bukan juga boleh diguna pakai untuk bersenam saja, Mungkin boleh diapliskasi kan dengan aktiviti lain

    Kalau sudi singgah la blog saya, saya ada kongsi kata2 motivasi dan tips sihat.

    Dedaun Comel. Kongiskan Inspirasi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh :D thanks dengan komen ni. Ia buat saya bertambah semangat. betullah kalo buat dengan hanya berapa minit je, kalau dikira dalam setahun, memang berbaloi juga. so inshallah saya cuba juga buat workout walaupun masa singkat. Biar malas2pun, sebagusnya 10 minit pun kira ok :D

      Delete
  16. hello! wish you good luck! make your dream happen ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin terima kasih... doa sarah pun dapat capai impian yang ingin digapai :D

      Delete
  17. Workout cepat penat! Siqah pun sama! Pernafasan okay cuma kaki tak mampu dah. Huhu. Nak kena beli kasut Nike gak lah ni kot. Hihi. Good luck tau! 😘

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yess girl memang penat. dah lah penat, sakit pula nak buat macam2 skill workout. Tapi percayalah, sakit mula2 je. Tapi jamin kesihatan sampai bila2. Saya nampak perubahan tu.hehehe.. Anyway thanks girl :)

      Delete
  18. salam ziarah..

    akak pun baru nak start exercise ni..dah makin gemss dan lemau jer rasa..huhu

    ReplyDelete